Nikon 19mm f/4E ED PC - Ivo Freriks

She has been one of the most sought-after architectural photographers in the Netherlands for more than twenty years and is one of the founders of DAPh, Dutch Architectural Photographers. That is a collective of renowned architectural photographers. Van den Heuvel works for architects, construction companies, developers and suppliers. Her fascination with architecture began in England, where she made a photo series of mine shafts at the time of the major mines strikes. That series traveled through England as an exhibition and provided extra income and attention for the miners. After graduating from the Fotovakschool, business photography and architecture kept her attention. The faculty of Architecture in Arnhem became one of her first clients, and she used that contact to also follow lectures in architecture. "I am very interested in space," says Van den Heuvel: "In the built environment and how it affects people." She has been working with Nikon for years. The PC-E NIKKOR 24mm f/3.5D ED and the AF-S NIKKOR 12-24 f/4G IF ED are her favorite lenses, which she uses with the 36-megapixel D800 and D810. "These lenses are very sharp and are useful for a wide range of subjects," says Van den Heuvel. But she was lacking an adjustable lens with more wide-angle, especially after Canon came on the market a few years ago with a 17-mm tilt-shift. "I missed a lens like that terribly," she says. "And I have bombarded Nikon with phone calls and e-mails." Last year, she was almost ready to switch when she heard that Nikon would finally be releasing a new tilt shift. She was one of the first in the Netherlands who bought the lens. "I had already had it for a week when Nikon called me to come and test one," she says. As soon as she had the lens in her hands, she was sold. "My god, what a beautiful lens this is," she thought immediately. The lens made an enormously positive impression in the first tests, and her opinion about the lens has only improved in the months since then. The PC-Nikkor 19mm does not suffer from vignetting, even at extreme adjustments, despite the large field of view. The lens is more distortion-free than, for example, the less extreme but slightly older 24mm PC-E Nikkor. That is of course a huge plus for architectural photography. The influence of newer coatings is also clearly visible. "The lens has no problem with flare at all," says Van den Heuvel: "Just 0%." She also thinks the construction is improved. The adjustments are now better locked, so you are no longer bothered by accidental adjustments. In recent months, she has completed quite a few assignments with the 19mm, and it is now her favorite lens.

Price and specs                    Review (EN)


Ze is al meer dan twintig jaar een van de meest gevraagde architectuurfotografen van Nederland en is een van de oprichters van DAPh, Dutch Architectural Photographers. Dat is een collectief van gerenommeerde architectuurfotografen. Van den Heuvel werkt voor architecten, bouwbedrijven, ontwikkelaars en toeleveranciers. Haar fascinatie voor architectuur begon ooit in Engeland, waar ze ten tijde van de grote mijnstakingen een fotoserie maakte van mijnschachten. Die serie reisde als expositie door Engeland en zorgde voor extra inkomsten en aandacht voor de mijnwerkers. Na haar studie aan de Fotovakschool bleven bedrijfsfotografie en architectuur haar aandacht houden. De faculteit Bouwkunde in Arnhem werd een van haar eerste opdrachtgevers en ze benutte dat contact om er ook college’s architectuur te volgen. “Ik ben heel erg geïnteresseerd in ruimte,” vertelt Van den Heuvel: “In de gebouwde omgeving en wat de invloed daarvan is op mensen.

Ze werkt al jaren met Nikon. De PC-E NIKKOR 24mm f/3.5D ED en de AF-S NIKKOR 12-24 f/4G IF ED zijn haar favoriete objectieven die ze gebruikt met de 36 megapixel D800 en D810. “Die objectieven zijn heel scherp en zijn goed bruikbaar voor een breed scala aan onderwerpen,” zegt Van den Heuvel. Maar een verstelbaar objectief met meer groothoek miste ze heel erg, zeker nadat Canon een aantal jaren geleden met een 17mm tilt-shift op de markt kwam. “Ik miste zo’n objectief verschrikkelijk,” zegt ze: “En ik heb Nikon bestookt met telefoontjes en mailtjes.” Vorig jaar was ze bijna zover dat ze op het punt stond over te stappen toen ze hoorde dat Nikon toch echt met een nieuwe tiltshift zou komen. Ze was daardoor een van de eersten die het objectief in Nederland kocht. “Ik had hem al een week toen Nikon belde dat ik er een kon komen testen,” vertelt ze. Zodra ze het objectief in haar handen had was ze om. “My god, wat is dit een mooi objectief,” dacht ze direct. De eerste tests lieten een enorm positieve indruk achter en haar oordeel over het objectief is in de maanden daarna alleen maar beter geworden. De PC-Nikkor 19mm heeft ondanks de grote beeldhoek geen last van lichtafval, zelfs niet bij extreme verstellingen. Het objectief is meer vertekeningsvrij dan bijvoorbeeld de minder extreme maar iets oudere 24mm PC-E Nikkor. Voor architectuurfotografie is dat natuurlijk een enorm pluspunt. De invloed van nieuwere coatings is ook duidelijk te zien. “Het objectief heeft totaal geen last van flare,” zegt Van den Heuvel: “Gewoon 0%.” De constructie vindt ze ook verbeterd. De verstellingen zijn nu beter vergrendeld waardoor je geen last meer hebt van onbedoelde verstellingen. In de afgelopen maanden heeft ze al een flink aantal opdrachten met de 19mm uitgevoerd en het is nu haar meest favoriete objectief.

Prijs en specs                    Review (NL)

Copyright © 2010-2019 Thea vd Heuvel, all rights reserved. 

Powered by SmugMug Log In